Det moderna Sverige – snart pigg 90-åring

Det slog mig idag att Sverige, det moderna Sverige, på sätt och vis firar nittioårsjubileum i år. Födelsedagen infaller den 12 september. Ja, naturligtvis är nationen betydligt äldre än så. Men 12 september 1921 är ändå ett mycket viktigt datum i svensk historia. Den dagen var det nämligen val i landet. Det första då både kvinnor och män fick rösta, d.v.s. vårt första demokratiska parlamentsval. En grundlagsändring krävdes för att göra det möjligt.

Signe Bergman - ordförande i Landsföreningen för kvinnans politiska rösträtt 1914-1917. Bild från Wikipedia.

Sverige var sist med att införa kvinnlig rösträtt i Norden. Finland startade 1906 och följdes av Danmark och Island 1913 och Norge 1915. Sverige var alltså efter både min mors och biologiska mormors födelseländer Finland och USA (1920). I pionjärstaten Wyoming fick kvinnor faktiskt rösta redan 1869, medan den brittiska kolonin Pitcairn (Polynesien) var ännu mer framsynta – 1838. Allra första nation i världen var Nya Zealand där reformen kom 1893.

Min svenska mormor (d.v.s. min mammas adoptivmor) var född 1897. Hon skulle fylla 24 år samma höst som valet hölls och därmed klarade hon åldersgränsen som var 23. Mormor dog 1987 och jag vet inte om jag någonsin frågade henne om hon tog chansen och röstade den där septemberdagen för 90 år sedan.

Jag undrar om det blir en hejdundrande fest vid 100-årsjubileet om tio år? Visst är det väl något för alla i vårt land vill att fira? Att vi till slut tog möjligheten att bli en demokratisk nation.

Elin Wägner var en av de som arbetade aktivt för frågan. Bild från Wikipedia.

På valdagen förra året fick jag faktiskt en liten aning om hur fantastiskt det måste varit för de där kvinnorna som gick till valurnorna 1921. Framför mig i kön stod ett ungt par som tydligen fått svenskt medborgarskap nyligen och nu skulle rösta för första gången. Jag och mannen bytte några ord. Han berättade att både han och hans hustru var så uppeldade över att de fick rösta och att de visste att valet hederligt och demokratiskt. Det är inte en självklarhet i alla delar av världen och var det inte i Sverige för bara nittio år sedan, då min mormor var 23 och min farmor åtta år gamla.

2 kommentarer

Filed under Arkeologi/historia, Jämställdhet

2 responses to “Det moderna Sverige – snart pigg 90-åring

  1. Nä minsann borde vi fira vår demokrati lite mer. Den ses faktiskt som ett föredöme på många platser världen över och borde hyllas. Den svenska kompromissinriktade varianten har visat sig särskilt hållfast och när demokratin föll i vårt föregångsland Tyskland, och i många andra länder under den turbulenta mellankrigstiden, stod den svenska stark. Det är just färglösheten (om man nu tycker det) som är själva poängen.

    Bra att du uppmärksammade den här dagen som kanske egentligen borde vara vår nationaldag.

  2. Ja vet du, tanken att det här är vår ”riktiga” nationaldag slog mig också medan jag skrev. Då och först då fick vi ju verkligen förutsättningarna i modern tid att bli en demokrati.

    ”Färglösheten” (eller kanske ”lagomvarianten”;o)?) syntes också i rörelsen för allmän rösträtt. De svenska förkämparna valde ju medvetet en mjukare och mindre aggressiv linje än sina brittiska medsystrar.

Kommentera

