Kläder… sorry, KJOLEN gör kvinnan?

Sport är inte min grej, men ibland läser jag saker som måste kommenteras. Igår skrev DN om att Internationella badmintonförbundet har ifört kjoltvång för damer. Syfte: att öka intresset för de största damtävlingarna. Min spontana reaktion är snarare att jag först kollade så att det inte var första april, sedan konstaterade att förbundet absolut inte kan vara seriöst. Är det här verkligen ett internationellt idrottsförbund? Det låter snarare som en nollning av nyblivna studenter… nej förresten, nu var jag orättvis mot studenterna.

Under mitt vuxna liv har jag varit djupt involverad i ridsporten – om man bortser från själva sport-delen. Det vill säga: jag har tillbringat väldigt många timmar på hästryggen och i stallet, men tävlat ytterst lite. Jag är framför allt intresserad av ridning som fritidssysselsättning och kulturyttring, men jag gillar att besöka tävlingar och följer de stora mästerskapen.

När jag började titta på hoppning på 70-talet hade vi svartvit TV hemma. Det spelade mindre roll. Anders Gernandt förklarade målande att militärer red i uniform och att övriga hade röd kavaj med undantag av irländarna som bar grönt. De då fåtaliga damerna (typ Caroline Bradley och Liz Edgar) hade svarta eller blå kavajer. Bakom låg förmodligen tradition som kan härledas till engelska jaktritter. På 1800-talsmålningar ser man de flesta män i röda kavajer, medan kvinnor som i damsadel tar sig över samma hinder, ofta är klädda i svart eller blått.

Bakgrunden till den traditionella ryttarkavajen - jakt!

Så såg det ut hopp-världen när jag började intressera mig och själva grundklädseln är inte förändrad idag. Kavaj är tradition och det är faktiskt ett otroligt praktiskt plagg att rida i. Tänk en engelsk jakt: du rider i flera timmar. Ulltweed andas, värmer och är vattentät. Slips eller halsduk kan lättas på eller dras åt, beroende på väder och kroppstemperatur. I fickorna kan du ha smörgåsar, sockerbitar, fickplunta… Ja, bättre ridplagg finns nog inte egentligen. Anledningen till att det inte har större spridning utanför tävlingsbanan idag är nog att moderna ryttare även måste göra i ordning hästen och mocka stallet.

I slutet på 70-talet chockerades hela den europeiska ridsportvärlden. Amerikaner började tävla i Europa och se – amerikanskorna red i röda kavajer, precis som amerikanarna. Oj! Men man vande sig och bra gick det för amerikanskorna, trots färgen på kläderna.

Kan det se ut det här? Det amerikanska guldlaget i hoppning i Los Angeles 1984. Två kvinnor och två män - alla i röda kavajer!

Och nu för tiden är könsskillnaderna när det gäller klädval i hoppning betydligt mindre. I princip kan både kvinnor och män rida i vilka färger som helst. Stil håller man fortfarande på, men utrymmet för variation är betydligt större. Ridsporten har förändrats med tiden. Det gäller nog alla sporter. Ett högre mått av proffsighet och vetenskaplig precision har kommit in i bilden. Helhetstänket har större plats. Vilket gör att kjoltvånget i badminton framstår som än mer udda, för det har verkligen inget med sporten i sig att göra.

Nygamla ideal?

Anledningen till kjoltvånget är alltså att man vill öka sportens attraktionskraft. Personligen känner jag mer att jag kommer att börja fnissa bara jag ser en badmintonboll, för det är Monty Python över det hela. Absurt! Samtidigt undrar jag hur förbundet ser på sina aktiva och på de som gillar badminton. Internationella förbundet måste ha otroligt liten respekt för dambadminton om inte sporten i sig är tillräckligt attraktiv utan det behövs införas ett element av tilltala-gubbsjukhet! Dessutom måste förbundet även ha noll respekt för de som faktiskt gillar badminton! Som om de inte tycker sportsliga prestationer räcker utan måste ha något att dregla över. Vad säger det om de som drivit igenom denna idiotregel? Jag vet inte, jag får konstiga associationer…

Potentiella badmintonfans enligt Internationella förbundet?

Och jag undrar så – får män spela i kjol om de vill? Jag menar, det funkar ju ibland och är snyggt, så…

Det går lika bra med seller... golf!

1 kommentar

Filed under Arkeologi/historia, Jämställdhet, Ridkonst/sport

One response to “Kläder… sorry, KJOLEN gör kvinnan?

  1. Kjolen gör kvinnan, men samtidigt så är det alltid personligt! 🙂

Kommentera

