Premiär för Alfabrudar

Nu är det dags för det första inlägget under kategorin Alfabrudar att publiceras här på the A word. Jag har tänkt att lyfta fram kvinnor, kvinnor som gott och väl kunde vara med i historieböckerna men som utesluts. Bakgrunden är den utredning som gjordes av Anne-Sofie Ohlander och Ebba Witt-Brattström och som t.ex. avslöjade att 930 män och 62 kvinnor namngavs. En debattartikel om detta kan man läsa här.

Jag var väldigt upprörd när jag läste artikeln. Det är obegripligt för mig att kvinnor fortfarande, efter all diskussion, ignoreras i historieundervisningen. Speciellt inte när det finns så många alternativa berättelser, bara man bemödar sig att läsa mer än inledningen… Nå, jag är en doer. Så nu försöker jag göra något åt det på mitt sätt. Målet är att varje månad producera ett kvinnoporträtt. Jag gör det som essäer eller lättsamma artiklar. Vad jag skriver lämpar sig inte att användas som källor i uppsatser på universitetet. Men förhoppningsvis är det trevlig läsning och kan uppmuntra fler till att söka efter alternativa historier. För de finns, tro inte annat! Efter midnatt kommer den första…

Marie Antoinette (1755-1793) porträtterad av Kirsten Dunst i Sophia Coppolas film från 2006.

Lämna en kommentar

Filed under Alfabrudar, Arkeologi/historia, Jämställdhet

Kommentera

