Kvinnliga emigranter

Sittandes på en pub i Kirkwall, Orkney, konstaterar jag att den ”officiella” adressen www.aword.se nu fungerar. Ännu ett steg på vägen i att få klart!

Jag är här på konferens och idag har jag presenterat mitt mitt föredrag som handlade om att se hästar (och andra djur) som ett levande kulturarv. Det var några år sedan jag var på konferens och lade fram något jag inte pratat om tidigare, så jag var lite nervös. Men inte mer än att jag snappade upp ett spår som kanske kan bli något för den här bloggen vart det lider. Nämligen kvinnornas roll i kolonisation av nytt land.

Här rörde det Island, Shetland, Orkney och andra öar i Nordatlanten under vår vikingatid (främst 800- och 900-tal). Naturligtvis kan frågan appliceras på många andra platser och epoker.  Generellt tenderar man, oavsett tidsperiod, att se männen som aktiva och drivande medan kvinnorna är medföljare, ibland offer. Därmed inte sagt att den synen fördes fram i det föredrag som fick mina tankar att gå igång. Men frågan är – varför har vi denna bild?

Min egen mormor återvände efter att uppväxtåren i Finland som ung vuxen till sitt födelseland USA. Såvitt jag vet var det ingen man inblandad. Enligt den amerikanska folkräkningen 1930 arbetade hon som husa i New York. I samma hushåll fanns en äldre, kvinnlig släkting. Kanske var det hon som uppmuntrat mormor att komma tillbaka? Jag vet inte och får aldrig veta, men hon tycks ha rest på egen hand och för sin egen skull. Trots att hon var kvinna.

Några årtionden innan mormor kom tillbaka till New York, men säkert är scenen liknande. Här är det den senare tragiskt sänkta SS Lusitania som anlöper New York år 1907. Bild från Wikipeida.

Lämna en kommentar

Filed under Arkeologi/historia, Jämställdhet

Kommentera

