Den enkönade historien

Idag har jag semester. Därför sitter jag just nu inte på SAU:s måndagsmöte utan äter istället frukost framför min dator. Egentligen skulle jag kunna ta semester från att skriva här också, för igår postade Åsa M Larsson ett inlägg i sin blogg Ting och Tankar som pricksäkert tar upp precis det jag noterat under en längre tid: hur lite kvinnor det finns i populärhistoriska tidskrifter.

Jag tog till och med upp en diskussion med en redaktör för en sådan tidskrift på Bokmässan 2010. Exemplet jag lyfte fram var en artikel om livet i det antika Rom. Läsarna fick följa två romare under en dag. Naturligtvis var båda män. När det varit så enkelt att ta en av varje kön (jag ska se om jag kan hitta tidningen så kan jag fylla på med lite mer fakta). Exemplen är hur många som helst. Gå in i en affär, ta en populärhistorisk tidskrift – vilken som helst – och bläddra.

Populärhistoriska tidskrifter är ofta fokuserade på andra världskriget. Och då blir det ju män… eller inte? En stor tragedi som berörde miljontals människor över hela världen – var de alla män? Naturligtvis inte, men så som det framställs i populärvetenskapen och populärkulturen tycks det ha varit så. I det sistnämnda finns ändå undantag och jag får nu hissa BBC:s produktioner. När jag för några år sedan åter stiftade bekantskap med gamla kärlekar från barndom och tonårstid i form av klassiska engelska TV-serier så insåg jag hur oerhört väl utarbetade, klichéfria persongallerier de engelska serierna ofta hade redan då. I fallet andra världskriget hade vare sig BBC (t.ex. Sercret Army, 1977-1979) eller ITV (t.ex. Wish Me Luck, 1987-1989) inte alls svårt att göra bra action(!)serier med såväl kvinnor som män:

Hemliga armén - fortfarande det bästa jag någonsin sett om andra världskriget

En annan favorit, minns tyvärr inte den svenska titeln.

Mer behöver jag inte skriva om det här, Åsa gör det så bra. Men hennes sista mening, att bilda ett uppror på Facebook, fick ändå igång mina tankar. Åsa har ett mycket målande foto på ett tidningsställ med populärhistoriska och populärvetenskapliga tidskrifter. Och då tänker jag: kanske skulle man under en viss tid fotografera framsidorna av varje nummer som kommer ut av sådana tidskrifter. Sedan kan man göra en ”konstutställning” på Fejan och visa bilden av historien i Sverige, idag år 2011.

3 kommentarer

Filed under Arkeologi/historia, Jämställdhet, Populärkultur

3 responses to “Den enkönade historien

  1. Välkommen till bloggosfären 🙂

  2. Carin

    Jag gillar din blogg Anneli! Kul att läsa…

Kommentera

