Läslust efter lunchseminarium

Jag hängde med Åsa M Larsson (som i morgon ska få lära mig hur man hyperlänkar till Facebook) på lunchseminarium hos Förening för kvinnliga forskare i Uppsala i dag. Vi skulle diskutera en artikel av Ebba Witt-Brattström i DN (8 mars), men ämnet svävade ut och diskussionen blev vidare. Till allas förnöjelse tror jag.

Det var första gången jag var med, men inte sista. Jag har jobbat i ganska många år vid Uppsala Universitet – från 1996 till 2000 som doktorand och sedan från 2001 till 2007 av och till som forskare och vikarierande lektor. Visst har man nätverkat en del, men det var främst inom histfil (Historisk-filosofiska fakulteten). I dag mötte jag kvinnliga forskare från helt andra vetenskapsområden och det var mycket uppfriskande.

Jag blev till och med inspirerad att läsa en avhandling inom… TADA! – företagsekonomi! Den är skriven av Anneli Andersson och heter ”Vi blev antagligen för många” Könskränkande behandling akademisk miljö (Uppsala 2007).

Så – den ska jag ge mig på härnäst. Jag ägnar mig ju främst åt att skriva, inte läsa på min fritid. Mitt stora arbete är en roman, en chic lit som utspelar sig under vikingatid. Mer om den kommer när hemsidan presenteras. Men nu ligger alltså en avhandling i företagsekonom högt på min lista. Underligt – vad en lunch kan leda till (och då var min sallad, köpt på Preem i Eriksberg, inte ens god! Åsa hade en som såg betydligt mer lockande ut…)!

Lämna en kommentar

Filed under Jämställdhet, Nätverkande, Vetenskap

Kommentera

